Cesky Krumlov

30 april 2018 - Ceský Krumlov, Tsjechië

Dit prachtig historische stadje is helemaal niet bekend bij Belgen en Nederlanders. Japanners en Duitsers zie je hier wel.

We zijn zondag vroeg vertrokken vanuit het verre Lede . De rit viel reuze mee. Er waren helemaal geen files. Het laatste stuk was langs smalle wegen in Zuid Bohemen. Een fantastisch mooie streek met golvende landschappen en langs een heel mooi meer. Je kunt hier in de zomer zwemmen zeilen en varen. Er zijn ook enkele mooie campings.

We hebben een heerlijk appartementje  in Orangerie vlak in het centrum met een hele grote tuin.  Het was zalig warm zodat we buiten konden eten aan de oevers van de rivier. Wat een heerlijk begin van de reis. Nadien hebben we nog een wandeling in het maanlicht gemaakt, lekker romantisch.

Vandaag hebben we op het marktje koeken gekocht om te ontbijten. Daarna klommen we de berg op naar het kasteel. Alleen is de maandag blijkbaar sluitingsdag. Gelukkig was de toren wel nog open en ook het museum . De tuin heeft wel wat weg van Versaille . Er zit een beer in de slotgracht, wat voor een waar spektakel zorgt. In de namiddag hebben we nog het klooster bezocht . Je kunt hier je eigen vaas pottendraaien tegen betaling .

Naast de tuin is er vandaag een meifeest met fanfare drinken eten. Eerst was er een optocht met lampionen. Toen staken ze het meivuur aan en nu is er ook coutrymuziek..... Alleen zingen ze in het Tjechisch.