Dresden

4 mei 2018 - Dresden, Duitsland

Wat een wondermooie stad is dit. We logeren in het nh hotel tegenover de Kreuzkirche wat zalig is want echt pal in het centrum. Dresden werd  1945 zo goed als volledig verwoest door de geallieerde bombardementen. Op de meeste gebouwen zie je nu foto’s van de verwoesting. In 1953 starten de wederopbouwwerkzaamheden maar de eigenlijke reconstructie begon pas na de val van de DDR. In 1994 werd aan de wederopbouw van de Frauenkirche gestart. Voor de rest zijn ze eigenlijk maar gestart in 2004. De werkzaamheden zijn nog steeds bezig. Je ziet overal nog bouwkranen maar wat terug opgebouwd is is gewoon fenomenaal. Op de Altmarkt was een voorjaarsmarkt waar je fantastisch leuke dingen kon kopen. We zijn naar het toeristisch bureau geweest en hebben daar een museumkaart gekocht van 2 dagen. En ook een nederlandstalig boekje over Dresden. De kaart is superinteressant omdat je 14 musea kunt bezoeken voor 22 euro. Als jer langer blijft is er ook ééntje voor 4 dagen. In het Residenzhof hebben we het Groene Gewelf, het muntenkabinet, de wapenkamer en de Turkse kamer bezocht. In het groene gewelf hebben ze  juwelen, miniaturen De Turkse kamer staat vol met tenten, wapens, paarden. De wapenkamer zwaarden, rapieren, paarden en ridders in volle uitrusting en volgens de kleuren van het hof. Ten slotte hebben we de toren van Hausmann bezocht waar je een fantastisch uitzicht hebt op de stad en waar je ook het binneplein kan bewonderen. Ze waren nog bezig met fresco’s op de muren aan te brengen.De vorstenoptocht is geschilderd op 25000 porseleinen tegels. In het Albertinum hebben we schilderijen gezien van onder andere Claude Monet, Van Gogh, Otto Dix en ook sculpturen onder andere de denker van Rodin. We hebben dan uitgerust aan op het terras van Bruhl waar je de Elbe kunt bewonderen.We hebben dan nog een wandeling gemaakt langs  het Lipsiusgebouw,de Feuenkirche, de Neuemarkt, Ook liepen we langs het standenhuis en zijn we binnengeweest in de Kreuzkirche. Je kunt hier ook de toren beklimmen maar 1 toren vond ik wel welletjes

1. Kim:
    5 mei 2018
    Ik kan bevestigen dat het mooi is 😉, want ik was er bij 😀