Hloboka en het kasteel van cesky krumlov

1 mei 2018 - Hluboká nad Vltavou, Tsjechië

Na een lekker ontbijtje moesten we ons weer door de poort manuvreren echt milimeterwerk. Daarna moesten we heel de voetgangerszone door want het is hier enkel richting. Niet evident.

We kwamen aan het kasteel van Hluboka waar de politie ons stond op te wachten en die gaf ons pardoes een boete van 500 kronen . We mochten blijkbaar niet in die straat rijden. Er stond daar een bord maar dat hadden wij en een heleboel andere niet gezien. De helft van de auto s die er stonden hadden klemmen aan de wielen.

Ik ben maar uitgestapt en Kim moest terug naar de parking en heeft daar een treintje naar boven genomen.

Het is een wondermooi kasteel zowel van buiten als van binnen. Je moet verplicht een toer volgen en ... dat was in het tjechs waar je dus geen jota van begrijpt. We kregen wel een Engels blad met een beetje uitleg. Er zijn daar veel Russen Hongaren en Chinezen. Binnen mag je geen foto's nemen. Overal zijn de deuren volledig bewerkt. Er hangen gigantische Belgische wandtapijten en mooie schilderijen. Er is ook een connectie met cesky krumlov .

Na nog een wandeling in de tuinen waar je de achterkant van het kasteel kunt zien zijn we naar Ceske Budojovidse geweest. Op de markt waren een heleboel politieagenten en die waren net 2 mannen aan het oppakken. We zijn eventjes naar de toren gaan kijken, maar beklimmen zag ik echt niet zitten. We hebben heerlijk gegeten bij een Italiaan op de markt. Daar keek ik nog eens naar de openingsuren van het kasteel van Ceske Krumlov en het bleek om 16 uur te sluiten. We zijn dan heel vlug teruggekeerd en hebben gespurt naar het kasteel om een ticket van de toer van 15 uur te bemachtigen. Die was gelukkig in het Engels. Binnen is de stijl vooral barroc en ook een beetje roccoco. Er zijn vooral veel fresco 's.