Praag

2 mei 2018 - Praag, Tsjechië

We vertrokken  uit ons appartementje. Het was nog vrij vroeg dus hadden we deze keer geen probleem om door het centrum te rijden. We volgden onze GPS en al snel reden we tussen de koeien. Het was blijkbaar een zeer landelijke route. Je kunt ook grotere wegen volgen maar blijkbaar moet je dan rondrijden. Op de autostrade heb je een wegenvignet nodig dat je in een tankstation kan kopen.

Na wat zoeken kwamen we in Praag aan. We zetten de auto in de garage en gingen toen naar het hotel. We hebben in het shoppingcentrum paladium gegeten

Ik heb eerst een boottocht gemaakt op de Moldau, heerlijk gewoon en op die manier krijg je al een eerste indruk van de stad en de mooie gebouwen. Een uurtje later ben ik dan in nog eens boven de Karelsbrug gelopen.

Het is er letterlijk op de koppen lopen maar wel gezellig. Eigenlijk heb je geen kaart nodig. Je volgt gewoon de menigte en dan kom je vanzelf aan de Sint Nikolas kerk aan. Die heb ik bezoccht en daarna verder naar boven .Ai mijn arme beentjes, want echt er zijn heel wat trappen.

Boven moesten we door een metaaldetector, ze nemen de veiligheid echt wel ernstig. In de burcht kan je voor verschillende  rondleidingen kiezen ik heb voor optie 2 gekozen want het was al wat later. Eerst de burcht, vrij eenvoudig want het was al een hele oude burcht maar er is wel een koninklijke zaal waar de vorst blijkbaar zat. Daarna nog de st Vitus kerk en ook nog een andere kapel.

Ik vond het gouden straatje het leukste Je kunt daar zien hoe de werklieden vroeger werkten en er is ook nog een tentoonstelling van zwaarden en geweren .

Ik heb daarna  de martelkamer bezocht. Ik had zo pijn aan mijn voeten dat ik op een steen ging zitten om een klever op mijn voet te kleven. Plots was iedereen weg en kwam er een bewaker binnen die zei dat ze gingen sluiten. Had ik even geluk zeg , ik was bijna opgesloten in de martelkamer.

Ik ben dan maar een beetje gaan bekomen in de zuidelijke tuinen waar je een prachtig uitzicht hebt over Praag.

Na weer al die trappen te hebben afgedaald heb ik een heerlijke smoothie gedronken mmm.

Ik heb dan de metro in Malostranska genomen naar Staromestka en toen begon het te regenen en iedereen vluchtte om te schuilen. Ik heb daar een lekkere goulash gegeten. Het is een pracchtig plein met het raadhuis  en dat momenteel is ingepakt voor renovatie. Je hebt daar ook een Sint Niklaaskerk die je gratis kan bezoeken.

Daarna ben ik nog eventjes naar het Paladium gaan winkelen het is daar tot 21 uur open.