Praag

3 mei 2018 - Praag, Tsjechië

Na een vroeg ontbijt vertrok ik naar de Joodse wijk waar ik aan de synagoge het duurste ticket van het Joods museum kocht. Daarmee kun je al de synagoges zien en ook het Joods kerkhof. Op de muren van Pinkas staan de namen van joden omgekomen in de holokaust. Het joods kerkhof is heel beklemmend en in sommige andere synagoges wordt het dagelijks leven en de rituelen van het eten weergegeven. Onder andere dat ze voor een bepaald feest niets mogen eten of drinken dat gegist is dus ook geen brood. In een ander gebouw krijg je een volledige geschiedenis van de Praagse Joden. De mooiste is de Spaanse synagoge. Ik heb er serieus achter gezocht en ben zelfs eens de weg gaan vragen bij de toeristische inlichtingen. Zeker de moeite.

Nadien heb ik een lekker slaatje gegeten.

Daarna heb ik de metro genomen naar Hradcany en daar de tram 25, eigenlijk was de 22 beter maar dat wist ik toen niet. Ik ben te vroeg uitgestapt bij halte Hladnov. Je moet nl de halte erna afstappen. Ik had naar mijn plannetje gekeken en dacht ik steek het park Max van der Stoel door naar de andere straat ... alleen was die andere straat een etage hoger dus moest ik helemaal rondlopen .

Uiteindelijk ben ik toch in de wijk terecht gekomen .Loreta is heel mooi, het is een hele mooie wijk. Dat is in feite een gemakkelijke route naar de burcht, op die manier hoef je ook niet al die trappen te doen en kan je ook de wijk zelf nog bezoeken.

Ik had echter geen tijd meer want moest naar de auto om naar Dresden te vertrekken.

1. GTaston Debrabandere:
    5 mei 2018