Coimbra

11 september 2021 - Coimbra, Portugal

De Universiteit blijkt vlak bij onze hotelkamer te liggen. Nou ja kamer, eerder een appartement zonder keuken.
Na het prachtige plein bewonderd te hebben zochten we de kassa voor de inkom, maar die bleek helemaal aan de andere kant te liggen. We kozen voor Tour 1 want de toren was gesloten wegens renovatie.
We begonnen bij de kapel want in de namiddag was er een trouw. Daarna trokken we naar de bibliotheek.
De universiteit mocht zelf de studenten straffen en onderaan de bibliotheek is een gevangenis met 2 cellen.
Strafst van al was , dat de studenten die in de gevangenis zaten naar hun lessen begeleid werden en nadien terug naar hun cel werden gebracht.
Op de verdiepingen is de bibliotheek gevestigd. De bovenste verdieping is zonder meer spectaculair, je mag er maar 10 minuten in en geen foto’s nemen.
We moesten een beetje wachten tot het paleis open ging, want het was middagpauze. Op de trappen bekeken we de genodigden van de trouw en genoten van de trouwmuziek vanuit de kapel.
Het paleis is heel mooi. De troonzaal ,de examenzaal , maar vooral het uitzicht is spectaculair.
Daarna konden we ook nog  het wetenschapsmuseum bezoeken.
Onze huiseigenaar nodigde ons nog uit voor een feestje op het terras met de andere gasten. We spraken Spaans, Italiaans en Engels door elkaar en genoten van de lichtjes van Coimbra

1. Christiane TITECA:
    14 september 2021