Derry

6 juli 2019 - Derry, Verenigd Koninkrijk

We bezochten de Giant's Causeway om 8 uur 's morgens. Het was er lekker rustig. Om 9 uur komen de bussen al aan. Dit is unesco erfgoed.
Nadien vervolgden we de causeway coastal road. Onderweg zagen we de voorbereiding van een golftornooi. Met turbines op de golfterreinen en veel stacaravans.
We stopten langs de route om de mussenden temple en het terrein van de bisschop te bezoeken. Dit is best een leuke wandeling langs ruines en tempels vlak langs de kust.
In derry parkeerden we ons vlak bij de stadswallen. Deze wallen werden opgericht van de stenen van katholieke kerken. Toen er een opstand uitbrak werden alle huizen geconfiskeerd.  Dit leidde tot vele conflicten. Bloody sunday , gekend van de liedjes , gaat over deze stad. Engelse militairen schoten ongewapende burgers dood die protesteerden.
Op de 9 m dikke wallen kan je rond de binnenstad wandelen en overal staat uitleg. We konden hier ook de bonfires zien die opgericht werden door de unionisten . De kathedraal en de vredesbrug tussen de katholieke en protestantse wijk kan je vanop de brug makkelijk bezoeken.
We reden naar Letterkenny  en weeral was er van de grens niets te merken. Hopelijk blijft dit zo na de Brexit want anders is er veel kans dat er terug aanslagen komen
We namen de wild atlantic way naar Rathmuller.
We verblijven in Rathmullan House. Wat een hotel! Je kan hier genieten van het fascinerende interieur, het zwembad en de mooie tuinen. Het is net alsof je verblijft bij een Engelse landlord.

1. Gaston & Christiane:
    8 juli 2019