Porto

14 september 2021 - Porto, Portugal

We ontbeten in ons hotel. Om toch een buffet te kunnen gebruiken hebben ze hier bamboe tangetjes zodat je alles veilig kunt nemen .
Uiteraard draagt iedereen zijn mondmasker van zodra je uit de kamer komt.
We liepen eerst tot aan de casa da music. Dit is een concertzaal met een heel speciale architectuur en een golvend plein. De skateboarders amuseren zich hier rot.
Daarna wandelden we verder naar het parkjardins do palacio do cristal. Enkel de hoofdingang was open dus moesten we eerst wat rond het park lopen voor we binnen konden.
Er zitten hier pauwen. We genoten van de mooie uitzichten over de stad op een bankje. Het doet deugd om wat te kunnen uitrusten.
Onderweg naar de Douro konden we eten kopen in een supermarktje en opeten op de tafeltjes.
We staken de rivier over via de brug ontworpen door Eifel en kuierden langs de vele kraampjes en namen nog een kopje koffie in een restaurant en keken naar de huizen aan de overkant die als legoblokjes gestapeld staan en uiteraard naar de bootjes.
Toen gingen we binnen bij Sandeman voor een bezoek aan de kelders en om porto te proeven. We hadden dit op voorhand besteld om zeker nog binnen te kunnen.
De uitleg was uitstekend en we genoten volop van de geur en het uitzicht van duizenden vaten. Na de rondleiding mochten we proeven van 5 porto’s, we hadden voor de vip tour gekozen. We zaten in een apart kamertje wat heel gezellig was. Gelukkig stond er ook enkele flessen water zodat je tussen de verschillende
porto ‘s ook eventjes een slokje water kon drinken. De glazen waren echt veel voller dan we hadden gedacht. We knoopten een gesprek aan met een zwitsers koppel en dronken ondertussen van onze favoriete porto.
Toen we terug buiten kwamen hadden we spijt dat we al vertrokken waren, want het was aan het stortregenen.
We staken toch de brug over en namen toen het trammetje tot aan de kathedraal, die we binnen bezochten. We beklommen de toren , ik had 2 minuten volgens de bewaker want ze gingen sluiten.
Er zit ook een museum bij waar je mijters en gebedenboeken kunt bewonderen.
De onweersbui was nog niet over . Na enkele straten in de gietende regen te hebben gelopen kwamen we gelukkig hardrock café tegen waar we gingen eten . De ribbetjes waren verrukkelijk. Na het eten was het eindelijk droog en konden we naar het hotel lopen om daar onze arme beentjes te laten rusten