Cap Corse: storm en vuurzee

24 juli 2017 - Bastia, Frankrijk

We waren net vertrokken toen we hoorden dat het vandaag ging stormen. En op de Cap Corse is dat altijd een beetje erger dan anders. We zijn lekker gaan ontbijten onderweg. De weg is echt de moeite en goed bereidbaar. In Maccignagio hebben we nog een terrasje gedaan. Daarna liep de weg over de berg, dus ja terug draaien. Ongeveer in het midden kan je dan een weg kiezen naar de kop van Corsica. Super smal uiteraard. We zijn daar gestopt en t was de moeite. Zulke golven. We zijn dan langs de andere kust teruggekeerd. De route loopt daar langs de kliffen. We hebben er lekker binnen gegeten. Buiten was geen optie meer. We hebben ook nog een strandje bezocht, de golven waren al zo hoog dat zwemmen levensgevaarlijk werd. Ik ben er tot mijn knieen in geweest en toen ....viel ik om , tot groot jolijt van de kinderen. Ondertussen zagen we al een rookpluim. Brand dus en we dachten dat het dichtbij was dus zouden we verder rijden tot saint Florent en daar de hoofdbaan te nemen. Alleen was daar de brand veel dichter In Olmetta we konden er de Canadiens , dat zijn blusvliegtuigen ,zien overvliegen.We mochten nog door Olmetta maar niet meer naar de andere route we moesten terug naar boven zoals alle anderen .Dus met z' n allen op een supersmal bergwegeltje. Er ging ondertussen al een gigantische rookwolk boven Bastia. De laatste berichten :er is al 1500 hectare verbrand en nu zien we het vuur al vanuit ons hotel. En ondertussen stormt het verder. Slapen, met een bang hartje zeker?