Lissabon

7 mei 2019 - Lissabon, Portugal

We reden via de autosnelweg en staken de  Taag over met de brug ponte 25 abril. We parkeerden onze auto in de parking Marques de Pombal. Eenmaal boven op het plein kozen we om een dubbele tour te boeken met de hop on hop of bus want het was al aan het regenen. Op die manier konden we veel meer zien , kregen we uitleg in het Nederlands en werden we niet te nat.
We reden eerst op de Castle line en stopten op de Miradouro st Pedro de Alcantar om het uitzicht te bewonderen alleen was het niet echt de moeite door de regen en moesten we toch 25 minuten wachten op de volgende bus. De stop aan de rua de commercio was interessanter daar kan je de lift bewonderen de pleinen en de vele straatartiesten. Wat mij toch verwonderde was dat de helft van de mensen zonder jas liep vandaar waarschijnlijk dat ze overal paraplus verkochten. Toffe sfeer . Ons busje vervolgde zijn weg en uiteindelijk na een stevige klim langs smalle steegjes bereikten we het kasteel Castello de s jorge. We moesten nog een stukje klimmen tot aan de inkom en de stenen waren superglad. Het is een mooi kasteel met veel buitentuinen wallen en torens en dus vele gladde trappen. Het uitzicht was ondanks de regen nog de moeite bij helder weer moet je hier heel ver kunnen kijken.
Terug in ons busje konden we wat bekomen en reden verder langs de restauradores tot het beginpunt. We zijn dan op de grote bus van de belem line gestapt. Die rijdt een stuk dezelfde route maar gaat daarna naar belem.
We zijn afgestapt in torre de belem. Het was daar flink aan het waaien. We hebben dan tot aan de padrao dos combrimendos gewandeld en daar is een voetgangerstunnel zodat je aan de overkant van de straat geraakt. Het mosteiro dos jeronimos is wondermooi. We genoten van een thee in het cafetaria en vervolgden onze route ... En zaten midden in de spits. Met de auto moesten we ook aanschuiven om op de brug te geraken maar enkele km verder was de autosnelweg zo goed als leeg.