Head-Smashed-In Buffalo Jump

15 juli 2015 - Kananaskis, Canada

We vertrokken vanuit Lethbridge richting Banff maar via Pinchcreek. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan het Unesco wereld erfgoed waar meer dan 6000 jaar de indianenstammen een klif gebruikten om de buffels over te jagen zodat die daar hun benen braken. Het museum is zeker de moeite waard om inzicht in de jachttechnieken en leefwijze van de indianen te krijgen. We hadden echter geluk dat er net een traditioneel indianendans demonstratie was. Dit wordt blijkbaar slechts 9 keer per jaar georganiseerd  en het gebeurde net toen we er waren en was volledig gratis.We hadden eerst helemaal niet door dat dit  zo belangrijk was, tot een vriendelijke indiaan er ons op wees. De presentator vroeg eerst aan verschillende mensen hun naam en waar ze vandaan kwamen .Er bleek al vlug dat er veel Europeanen tussen zaten. Hij vroeg ook aan Jorn z'n naam en dit bleek niet zo evident uit te spreken in het Engels.Toen hij klaar was nodigde hij Jorn uit om te assisteren.Hij moest helpen met drummen samen met nog een andere jongen.

Dit doen ze op een enorme drum waar ze met een 5 tal ritmisch samen op drummen. Daarbij zongen de indianen, Jorn en de indianen zwegen want dat zagen ze niet zitten. Daarna moest Jorn ook nog eens een vlag dragen om de dans te laten starten. Er werden verschillende indianendansen getoond onder andere regendans kippedans en de dansers waren allemaal prachtig gekleed. Nadien mochten we allemaal meedoen in een kring en Jorn kreeg ook nog een cadeau. Zonder meer een fantastische ervaring.

Nadien reden we door  het  Kannanaski nationale park. Onderweg hebben we naast de weg ook nog 2 beren gezien. Die zat eigenlijk nogal dicht maar we zijn toch gestopt. De moederbeer keek eens naar ons maar bleef dan rustig eten zoeken. Het kleintje stond wel recht. Super gewoon. We zijn wel niet uitgestapt. Na nog een bezoekje aan een meer trokken we naar Banff. Dit is een ski-oord heel gezellig. We kregen een upgrade van onze kamers : een appartement met 2 slaapkamers en een kitchenette en een badkamer en nog een  duplex met een zetel en een open haard. We hebben na het eten nog gezwommen en lekker gerelaxd in de hot tub en in het stoombad.

1. GTaston Debrabandere:
    16 juli 2015
    't Is een goed verhaal.
  2. GTaston Debrabandere:
    16 juli 2015
    't Is een degelijk verhaal.