Berlijn

10 september 2023 - Berlijn, Duitsland

Berlijn

We gaan op reis en …hebben een hittegolf.
We maakten een tussenstop  in ongeveer de helft waar ik genoot van varkensribbetjes  en Kim een heleboel foto’s nam van Lamborgini, mac Laren, Ferrari en Porsche die aan het restaurant geparkeerd stonden.
Na een verkwikkende nachtrust besloten we te zoeken naar een umwelt vignet.We dachten dat die verkocht werden in de benzine stations.
Dat bleek niet te kloppen . ‘t Was blijkbaar in ofwel een garage ofwel in een Tuv dus autokeuring.
Gelukkig vonden we er eentje die nog open was op zaterdag. Na een beetje wachten konden we onze groene klever op de autoruit kleven.
Na inchecken in ons hotel kuierden we langs de grote lanen en bruggen en genoten we van een Italiaans restaurant aan het water. Zalig.
Na nog een verfrissende zwempartij in ons hotel konden we rusten.

We besloten een Berlin welcome card te kopen. Na wat rekenen kozen we voor de all inclusief formule want daarin zitten de musea en een boottocht hop on hop off enz gratis  in . En alle openbaar vervoer.
We gingen naar Brandenburger tor waar een toeristische bureau open was en kochten daar onze pas.
Een boottocht op mijn verjaardag. Echt de max en ‘t was inbegrepen in onze pas.
Na een uurtje genieten wandelden we naar checkpoint charlie waar de grens overgang was tussen west en oost Berlijn. Een beetje verder bezochten we ook Assisi Panorama die Mauer. Een belevenis hoe de muur was in de jaren 80. Zonder meer beklijvend.
We bezochten ook de topografie des terrors over het nazisme en de ss en over de manipulatie door Hitler en de vervolgingen door Himler en de ss.

Luchtiger was het spionagemuseum. We genoten van een heerlijke chinese maaltijd in Jolly.

jamie

1. Christiane TITECA:
    11 september 2023
    Kun je je voorstellen dat de MOEDER van onze overleden kennis Brigitte ( zelf maakster van ontelbare schilderijen en vele tentoonstellingen , moeder van Karim en overleden echtgenote van Albert , die af en toe eens een bezoekje brengt bij mij ) , dat deze moeder , samen met haar kinderen nl. Brigitte , te voet , en haar tweelingzussen ( toen nog in de kinderwagen ) afgekomen zijn van Berlijn tot in Brugge en om te overleven , onderweg , oogsten ze ( in ‘t geniep ) , ajuinen : onvoorstelbaar , maar waar ! ( Brigitte heeft mij dat zelfs meermaals verteld !!! ) Hun papa bleef in Berlijn , als circusdirecteur en kwam later ook naar Brugge ( helaas te laat , een nieuwe relatie was daar reeds opengebloeid ! ) Maar voor jullie is en blijkt Berlijn een wauw- ervaring : geniet ervan en laat het lugubere verleden maar voor wat het is
  2. Adinda Debrabandere:
    11 september 2023
    Onvoorstelbaar verhaal het is met de auto al heel ver