Kylemore Abbey

12 juli 2019 - Letterfrack, Ierland

Het was bewolkt en een beetje mistig. We vertrokken naar kylemore Abbey
Het kasteel werd gebouwd door Michell Henri in 1825. Hij was heel inventief en bouwde een eigen waterkrachtcentrale om elektriciteit te produceren en hij had ook een heleboel kassen die hij verwarmde met heet water. Hij stelde 300 arbeiders te werk en zorgde daardoor voor een verbetering van de streek. Zijn vrouw Margeret was heel geliefd. Ze stierf op 45 jarige leeftijd in Egypte. Henri bouwde voor haar nagedachtenis een mini kathedraal.
Nadien woonde de Hertog en hertogin van Manchester er.
Nu wonen er Benidictijnse nonnen. Deze nonnen zijn van Ierland naar Vlaanderen vertrokken door de onderdrukking van de Engelsen en hebben in 1665 een klooster gesticht in Ieper. Tijdens de 1e wereldoorlog zijn ze terug moeten vluchten en in 1920 hebben ze het kasteel gekocht. Ze wonen er nog.
Je kunt er de benedenverdiep bezoeken. De mini kathedraal het mausoleum en de tuinen.
Nadien hebben we Galway bezocht. Daar is het ontzettend druk, maar er is niet zoveel te zien.
We zijn dan teruggereden naar Clifden via de Wild Atlantic Way en hebben in de Connamora gegeten

1. Gaston & Christiane:
    14 juli 2019