Fanal en Porto Moniz

3 augustus 2022 - Porto Moniz, Portugal

De officiële wandelroutes worden in Madeira aangeduid met Pr en een nummer. Je kunt uitleg en foto’s bekijken op visitmadeira.com en ook op Google maps. Het nadeel: het is geen lus dus moet je een manier vinden om terug te keren. De meeste wandelsites maken wel lussen.
Vlak bij ons huisje is Pr 19 stijl naar beneden , naar Paul do Mar.
We besloten om te gaan hiken in Fanal op de Pr 13.De tocht ernaartoe was spectaculair. Hele stijle stukken en haarspeldbochten. Een echte bergpas.
Onderweg zijn ook veel wandeltochten, alle parkings boven zaten vol, vroeg opstaan is dus nodig.
Op de parking van Fanal was wel plaats. Er zijn hier veel taxi’s en transferbusjes. Dus als je niet zo zeker bent van je rijkunst kan je hier ook op een andere manier komen.
We zitten boven de wolken wat voor een heel speciaal uitzicht zorgt. Het pad is makkelijk , wat boomwortels en stenen vragen toch om goede schoenen.
Op de weg staan nogal wat koeien en er is ook een waterpoeltje waar je de kikkers kan zien springen. De tweede poel staat jammer genoeg droog.
Na de tocht dalen we af door de wolken naar tot Porto Moniz om een hapje te eten. Het weer is hier volledig anders veel wind en kouder. Jammer genoeg hebben we geen trui mee. Je kan hier zwemmen in de natuurlijke zwembaden tussen de lavastenen. Maar daarvoor is het veel te koud.
Daarna keren we terug langs er 101 tot aan ons huisje.

1. Christiane TITECA:
    4 augustus 2022