Potsdam met paleis Sanssouci

14 september 2023 - Potsdam, Duitsland

We vertrokken vroeg met de S bahn richting Potsdam. Pas op dit is regio C met een normaal kaartje mag je hier niet rijden.
We vroegen aan de infostand aan de achterkant van het station een ticket voor de hop on hop off bus, ja zat ook in onze all in .
Omdat die nog niet direct vertrok namen we de gewone bus.
Die stopt voor de zomerresidentie van Frederique de grootte.
Met het plus ticket kan je een hele resem paleizen bezoeken maar eigenlijk lukt dat niet wegens tijdsgebrek dus moet je kiezen.
We bezochten ook de galerij met schilderijen. Er hangen onder andere schilderijen van Rubens. Na een flinke wandeling door het prachtige park aten we in het restaurant en boekten we een tijdslot voor een bezoek in het Neues Palais. Dit is enkel te bezichtigen met gids, wat voor ons nogal langdradig was maar het is wel heel mooi.
Vooral de grotto zaal vol schelpen en stenen aan de muur.
Na dit bezoek was de hop on hop of bus juist vertrokken , maar we konden hem inhalen met de gewone bus.
Een hele leerrijke tocht langs de Russische wijk, gebouwen van de KGB en Nederlandse huizen en een brug waar spionnen werden uitgewisseld.
We keerden terug met de trein naar ons hotel