Hennebont, Lorient en Port Louis

17 juli 2020 - Lorient, Frankrijk

Hennebont, Lorient en Port Louis
We parkeerden onze wagen langs de kaai van Hennebont. Vlak bij de omwalling. Je kan er een wandeling op maken en dan kijk je uit over de rivier. Er is ook een museum, maar daar hadden we geen zin in. Na nog wat proviand te hebben gekocht trokken we naar Lorient.
Loriant was al heel lang een belangrijke haven van de Oost Indische Companie en is dat nog steeds: het heeft 7 havens. Er is ook een uitkijkpunt in de haven  waar je de volledige haven kan overzien. Zalig voor liefhebbers van boten, voor anderen is er niet zoveel te zien. We wilden eerst de bootbus nemen naar Port Louis maar de dienstregeling was niet meer als voordien en dus besloten we toch maar rond te rijden met de auto. Het viel echt wel mee.
Port Louis is veel toeristischer. Er zijn heel veel bootjes te zien en er is een sup club en  ook een windsurf school en je ziet heel veel zeilbootjes en plezierbootjes. Deze regio werd ook heel erg gebombardeerd in de 2e wereldoorlog en heel wat verzetstrijders werden hier gefusilleerd. Je ziet hier enkele herdenkingsmonumenten.
We bezochten het Museum van de Oost Indische Compagnie  en het Nationaal Maritiem Museum dat is dus  1 museum.  Met mondmasker uiteraard en met een route die je moet volgen, stippen voor afstand en heel veel ontsmettingsgel. De maquettes van boten vol poppetjes zijn heel erg leuk. Sylke en Gerben vonden het iets minder, want de meeste uitleg staan in het Frans.
Er was ook een reddingsdemonstratie met een reddingsboot die openklapt en vuurbakens. Op de wallen van de citadel kan je genieten van de vele zeilbootjes.

1. Gaston:
    20 juli 2020