Pontivy

14 juli 2020 - Pontivy, Frankrijk

Het is bijzonder rustig voor  de nationale feestdag. Na een serieuze regenbui vertrekken we naar Pontivy langs kleine kronkelwegen. Uiteindelijk hebben we driekwartier nodig om er te geraken.
De Blavet was heel belangrijk voor zijn  inwoners.
Dat is dezelfde rivier die vlak langs ons huisje loopt.
Er was altijd water, vis, er kon een graanmolen gebouwd worden. En was belangrijk voor leerlooierijen. Bovendien was het verkeer op de rivier vlotter dan langs de weg.
De naam Pontivy komt van een monnik Ivy die in de 685 een houten brug bouwde.
Het hospitaal werd gerund door de hospitaal zusters van Saint Thomas de Villeneuve en werd gesteund door de Heren van Rohan.
Die verbleven in het Rohan Kasteel.
In de muur van het hospitaal zit ook een originele stadspoort van de stadswallen verwerkt.
De Place de Martray was lange tijd het centrum van de stad.  Pontivy was een belangrijk handelscentrum.
Napoleon veranderde  de stadsnaam in 1802 de naam naar Napoleonville.
Het stadhuis werd gebouwd in 1807 en was een sous prefectuur vanaf 1839.
Er werden in die periode ook het kanaal gegraven van Pontivy - Lorient die hier kruist met het Nantes- Brest kanaal.
Vroeger waren deze kanalen heel belangrijk voor de handel en nu worden ze voornamelijk gebruikt voor toeristen die per woonboot  de kanalen afvaren  en door kajakkers.
Er zijn enkele leuke wandelingen in Pontivy die langs de historische plaatsen lopen in de toeristische dienst kan je de boekjes met uitleg krijgen. Zeker een aanrader.